Monday, December 13, 2010

kenapa orang suka jadi PENYIBUKKKK

HM tak tau la kenapa dengan sikap orang Melayu ni
suka sangat jadi penyibuk
suka sangat ambik tahu hal orang
suka sangat dengki ngan orang lain
suka sangat tengok orang lain jatuh

pendek kata...
orang Melayu ni suka tengok kaum sejenis mereka ni tumbang...
tak maju...

dulu HM penah blog kan pasal kami nak bukak kedai di SINI...
kesimpulan yang kami buat adalah dengan menarik diri
alasan abah senang je
kita nak cari rezeki
bukan nak gado ngan orang
nanti kalau kita buat jugak kat situ
bila-bila masa orang leh dengkikan kita
nak pulak orang kampung..melayu yang kaya dengan hasad dengki

secara kebetulan
ada sorang pakcik ni datang offer satu tempat
setelah dikaji tempat tu pun berpotensi tinggi
makan urusan jual beli kami jalankan
kos tapak tersebut adalah RM 33 k
belum kira lagi kos renovate
kos barang-barang untuk mulakan bisnes

tapi yang jadi masalah sekarang
bukan lah kos sangat
rata-rata orang duk memperkatakan pasal kami
cerita macam-macam
ada je yang tak puas ati dengan kami
kami tak mintak satu sen pun dari diorang
apsal yang diorang sibuk sangat???

yang HM hot lak pagi tadi
masa kat pekan sehari
HM dah nak balik
terjumpa la sorang makcik ni
makcik ni la mak kepada tenant yang tak bagi kami bukak kedai kat situ
dulu masa dia tau kami nak bukak kedai kat situ..
pandang muka HM pun tak nak <-----gasak nko la....bukan aku nak cari gado
ni pulak dia dengar kami beli tapak tu
pagi tadi dia tanya
"ko beli ye kedai tu
berapa ko beli"

dah la aku tak berapa sihat
lagi bagi ayat perli-perli
"saya beli 40 ribu cik..."

tak puas ati ngan jawapan HM agaknye
"ehhh cik dengar 30 ribu je...nanti ko duduk situ la yeee"

makcik ni cari pasal ngan aku
"mulut orang makcik...macam-macam kite dengar..kalau tanya ngan tuan badan sendiri kan senang..nape nak dengar cakap-cakap orang..ikut suka saya la nak duduk situ ke nak duduk mana pun...rumah mak saya tu pun rumah saya jugak..."

nak je aku sambung...
saya beli banyak mana pun bukan mintak duit sape-sape
bukan kacau sape sape
dulu nak bukak situ ada orang dengki
takut bisnes dia tak laku
tapi orang tu pun tak sedar diri
duduk situ pun menumpang
guna nama orang
kalau saya bayar 10 ribu kat tuan kedai tu...
bila-bila masa tuan kedai tu boleh amik balik kedai anak makcik tu
bila-bila masa bisnes anak makcik tu ke laut...

tapi HM masih waras
masih hormatkan orang tua
tapi sedarlah wahai makcik
sekarang taraf saya bukan lagi anak peneroka
nama saya termaktub sebagai pentadbir harta mak ayah saya
taraf saya sama dengan suami makcik
malah tinggi lagi dari dia....

No comments:

Post a Comment