Friday, July 31, 2009

Kronologi Pemergian ZULU

dr mana harus aku mulakan...cite ni mmg sedey...sapa2 ada masuk blog ni..cepat2 sediakan tisu b4 baca ini entry...

b4 ni aku ada cite psl zulu tunang kan??Fida nama tunang dia...sori ye fida..i want to share this story with others...



waktu di CCU

26 Mei 2009...

Zulu mula demam..aku igt demam biasa..

27 Mei 2009...
Zulu g klinik Hijrah, Lipis..g ngan D Tayar..kene cucuk sejarum

29 Mei 2009..
Demam x ok..aku sruh abg man bawak dia p klinik Koyan...kene lg sejarum..lps tu bila aku tny demam lagi ke??dia kata x dah..tapi kepala dia pening..bila petang je dia x leh nak bangun..pening kata dia...seminggu dia demam..

2 Mei 2009...selasa
dia bangun awal..nak jual ayam kata dia..aku tanya..larat ke?? dh sihat sikit...dia pun pegi jual ayam..balik berniaga..dia sambung proses ayam..utk kenduri mak ngah...sharil n ejat dtg tolong potong kan ayam..sian kat dia..sebab still x de tenaga nk bt keje...tp dia gagahkan jugak...petang tu..dia g anta ayam..sambung lak bt keje kt umah mak ngah....maghrib dia balik...sembang2..gelak2..ngan mak pak sedara yg br sampai dari kampung...

3 Mei 2009..rabu (Hari Perkahwinan Asmah - anak mak ngah)
b4 g umah kenduri..kami sibuk2 masak kt dapur..bt breakfast...nasi goreng je...kak siah masuk blik zulu...tgk dia..tbaring atas katil...x leh nk gerak...bdn dia cm dh jem...suapkan dia nasik goreng..abis 1 pinggan...panggil mak njang dtg tgk dia...mengucap org tua tu...sbb tgk mata dia asyik pandang ke atas...pastu panggil abg man..mntk tlg papah dia ke bilik air...dia mmg x leh nk jln ms tu...jln pn dh mcm robot...pegang perut dia..KERASSS...pastu baringkan dia kt tilam kt luar...kami bincang adik beradik..panggil ambulan utk bwk dia g klinik...

kt klinik...doktor kata x de mende..buleh bwk balik...abg ipar aku marah..diorg refer hospital Lipis...kak siah ikut...aku call fida...terkejut dia...terus dia nk dtg koyan naik bas...smp lipis..doktor masukkan air...zulu nmpk dh ok..buleh ckp2...lps tu dia terasa nk buang air besar..x BOLEH..sbb perut dia dh keras sgt..inform kt doktor..x ray...kak siah balik...petang nnt nk dtg skl ngan aku..mlm tu plan nk tido hospital jaga dia...ptg tu pihak hospital call kak siah..ckp zulu kene transfer ke temerloh..OMG...tduduk kami...aku call fida...rupanya fida on d way to lipis...smp je dia kt hospital tu..terus dia tny mn AHMAD AZLI...rupenya dia dh dlm ambulan...terus fida ikut g temerloh...spanjang jalan..zulu meracau mcm2...

sampai temerloh..kul 7 lebih..fida ckp nk kene operate...doktor suspek appendiks pecah...kami bertolak dari koyan kul 10.30 mlm...sampai sn dkt2 kul 1 pagi..terus masuk ICU..fida dh tgu kat sana...terus jumpa doktor..sain borang operation...tunggu smp kul 5 lbih...misi panggil...kata dh siap operate..doktor jumpa nanah dlm perut..500cc...aku x tau byk mn jumlah tu..mungkin setengah liter...kami tunggu kt hospital smp petang...dia still x sedar...ptg tu kami balik...

kami sama2 tunggu kt hospital..kebetulan cuti sekolah...fida n nadia tunggu sampai 9 Mei...dia still x sedar...mula2 doktor kata mungkin kesan bius n ubat tido...ok la kami leh terima...lgpun kami bukan pandai bab2 perubatan ni..kak siah g ari selasa tu...tunggu dia smp ari kamis...

11 Jun 2009
Aku amik EL...PID tutup sbb assistant aku g Indon...b4 sampai hospital..kak siah call...ckp doktor nk amik air tulang belakang...OMG..org kata bahaya...aku call liza (sepupu)..mntk dia tny pd ayah angkat dia..doktor zaha...dr zaha call HoSHAS...then call aku...cite cmne dia nk amik air tulang belakang tu..doktor kata kuman dh merebak dlm darah..sbb tu ms mula2 smp tmerloh dia meracau2...then doktor nk diagnos kuman apa..so sng nk bg antibiotik yg sesuai...bile aku smp hospital..terus aku jumpa doktor...x igt dh nama doktor...saya setuju utk amik air tulang belakang...lg sekali doktor bgtau..kite nk tebuk leher dia..sbb x mo bg dia bnafas ikut mulut menggunakan machine terlalu lama...takut kuman lak...dgn keterpaksaan..aku sain dua2 borang..then, aku g kat zulu..aku bisik kt telinga dia...kak ma mntk maaf sbb terpaksa bt bende ni...kami sume nk tgk hang sihat mcm sll...ada air jernih keluar dr mata dia...seolah-olah dia faham maksud kami...

aku tgu dia smp ari ahad...dh naik muak makan nasik kt cafe hospital...badan pn dh sakit2...tp kami sume x kisah...klu boleh kami nk dia cepat sembuh..dpt bwk dia balik ke rumah...nk dgr suara dia..gelak tawa dia...

kul 12 tgh malam..hospital call...SUSPEN!!! misi cakap nk pindahkan zulu ke ICU biasa...referred as HDW...aku ngan mamai2 tny...how is he?? dia nampak ok...ada bg respons...Alhamdulillah..akan ku kabarkan berita ni kpd org lain esok..

15 -17 Jun 2009...

aku sibuk kt PID..bt eservices...masing2 dh balik keje...sian sgt kt zulu..x de sapa nk tgu...ms ni terpikir..kalaulah arwah mak ada...mesti dia lg susah hati..mesti BP dia lg naik tinggi..sbb mak x leh susah hati...

18 Jun 2009...

aku dapat call dari Hospital...mntk aku dtg ke Temerloh segera...nape??? zulu mengalami masalah jantung..OMG....aku terus ke sana...zulu dimasukkan ke CCU...unit rawatan jantung...aku masuk...dpt ckp ngan Dr Rosnaizam...zulu ditempatkan dlm 1 bilik...dia jaga...tp nmpk muka dia kerut2..the dr explains...start dr pg td jantung dia bermasalah..reading 36/72...dibawah paras normal...so dr takut jantung dia tersumbat..dr nk masukkan ubat jantung...klu 3 ari x ok..dr nk refer kuantan or IJN..aku request IJN...tp dr ckp hrp fhm sbb IJN ni separa kerajaan..so maybe mahal skit..aku ckp..kami x kisah dr..apa2 hal selamatkan adik sy dl...aku masuk bilik tu..nmpk muka zulu cm x de sakit...muka dia biasa je...kami bisikkan syahadah di tepi telinga dia...mata dia seolah2 ikut bacaan kami...dia genggam tangan aku...mcm x mo bg aku tinggalkan dia...apa perasaan dia ms tu..hny dia yg tau...cuma yg aku perasan..sejak masuk CCU ni..dh x ade air mata yg mengalir dr mata dia....???????


19 Jun 2009

Fida g tgu kt hospital...sian dia..asyik ulang alik ke sana..makan pn dh x terurus...keadaan zulu stabil sikit...aku call fida...fida ckp zulu still cm semalam...buleh main angkat2 kening..bt memek muka...owh...1 perkembangan positif...Ya Allah kau ringankanlah beban adikku itu...


Nadia n K-rul tgu kt CCU...

20 Jun 2009...

zulu dh x bukak mata...misi n dr ckp...no respons...x mcm dl...mungkin akibat kuman yg dh menyerang ke selaput otak dia...regret sgt sbb pihak hospital ni mcm ambik action lmbt sgt...tp kami redha dgn ketentuan Ilahi...

21 Jun 2009..

aku n family berangkat ke hospital...bwk pak ngah...smp sn..keadaan dia still cmtu...kdg2 ada jugak terasa lemah semangat bila tgk keadaaan dia mcm tu...smp bile harus mcm ni...tp dugaan Allah...nk tgk kesabaran kita mcm mn...mungkin selama ni kami lupa...bila dh jd mcm ni...sekurang2nya kami igt...Allah itu Maha Berkuasa...

ari ni..ramai kawan2 zulu melawat..Jan, Kak Nor, Mas, Shikin n family, Peo n kwn2....thanks 2 all of U sbb sudi melawat dia..n siap bt kutipan derma...

22 Jun 2009...

hubby g sml tmerloh ngan pak long ani n ustaz dolah...x perlulah aku ceritakan apa yg ustaz tu katakan...kalau boleh nk aje aku pahatkan dalam hati..keadaan dia jd cm tu hanya kerana Allah mengkehendakkan dia seperti itu..kul 2.00 tu diorg anta fida kt terminal bas..dia nk balik KL...

ptg tu hospital call kak siah..ckp zulu dipindahkan ke wad Teratai 11..tingkat 7...apsal?? dh ok ke dia?? still cmtu...cuma jantung dia dh ok cm org normal...

25 Jun 2009...

aku kuar Raub ngan hubby n Una..beli barang opis..brg rumah..stok bisnes...tgh belek2 brg..hospital call...what a surprise...sll berita mengejutkan kene on thursday...dr rosnaizam ckp nk bt CT scan kpl zulu..sbb dia x sdr dr ari sabtu smp kamis...n no respons at all...so aku benarkan...bile nk bt?? dr ckp tgk klu ada free..cmtu la hospital kerajaan...aku plan nk g on sabtu or Ahad..fida nk g on friday noon..dia amik halfday...

ptg fida call..ckp mntk berubat ikut cara kampung...dia mntk kami balik kampung...but i'm sorry fida..akak x leh nk tunaikan permintaan fida ni..bukan sbb pemikiran kami ni moden ke apa..tp sbb kami x mo menyekutukan Allah...pada kami...biarlah hidup dalam iman dari mati dlm syirik...itu la yg kami pegang wlupun kami ni bkn le alim pun...


26 Jun 2009...detik mencemaskan...

aku masuk keje cm biasa...sibuk dok bt report e-services...kul 10.30..dpt call dr hospital...tiba2 jantung aku bdebar tatkala dpt call di pagi Jumaat ni...nauzubillah...mntk dijauhkan...misi tny..ni sapa..aku bgtau la..kakak dia...misi kata...nak bgtau ni..adik awak ni dh nazak...mntk inform pd adik beradik yg lain...Ya Allah...tabahkanlah hati kami...panjangkanlah umur adikku....

terus call nadia..x angkat..call fida..x angkat...call kak siah...dia dh meroyan sorg2 kt PD tu...call abg ei..tgh meeting...call balik kt nadia..sruh dia g hospital bwk fida ASAP...call azida..mntk sruh dia g dl sbb dia yg plg dekat....aku terus balik amik kimi kt sekolah...siap2...bgtau abg man...kami terus gerak lps amik una kt tadika...sms kt shikin...ckp keadaan zulu..sruh dia inform kt kwn2 lain...

kul 11.20..aku tgk ada miss call kt hp...azida!!!call blik...zida ckp call aku td x dpt...mmg la..dr koyan to raub...sawit n bukit bukau..line mmg x de...dia smp hospital 11.00...DIA DH X ADA!!!!...Ya Allah..begitu perit ujianmu terhadap hambamu yang jahil ini...Ya Allah kau ampunkanlah segala dosa2 nya...terimalah segala amal ibadahnya....aku call kak siah..kak fida..call nadia..call abg ei...sume aku ckp...korg x yah g temerloh..terus balik umah...tgu kami....kami nk bwk balik dia...perasaan???mmg kami semua sedih sbb dia pergi dgn cara ni..tp Allah lebih menyayangi dia...kimi menangis semahu2nya...una..belum mengerti apa itu kematian...aku call abg zaila..bgtau...mntk dia uruskan utk upacara pengkebumian...

smp hospital kul 1.30..azida n shukri tgu kt bilik mayat..kul 2.30 ptg br leh gerak sbb org smayang jumaat...kami konvoi ke Sg Koyan..mengiringi van jenazah...

smp koyan kul 5.30 ptg..suasana pilu mengiringi kami...org mmg terlalu ramai..kwn2 dia sume ada...yg aku nmpk hanya nadia....hanya air mata yang mampu merungkaikan perasaan di hati...setelah 6 bulan pemergian kak na...zulu menyusuli...kini hanya tinggal kami 4 org...kak siah..abg ei..aku..n nadia...teringat lagi waktu kami berkumpul di Pejabat Daerah Lipis utk bicara kuasa tanah arwah emak...masa tu kami semua ada...6 org...mkn sama2...

cukup lah setakat ini kisah zulu...kisah kak na akan menyusul...sedih gak...

No comments:

Post a Comment