Thursday, September 17, 2009

sejarah silam

aku dilahirkan pada 1977...skang dh 32 thn woooo...aku merupakan anak ke 4 dlm keluarga...ada 2 kakak(sorg dh meninggal)..1 abang..1 adik lelaki(yg ni pun dh meninggal) dan 1 adik pompuan yang kerap kene buli kemas umah..basuh kain...bagaii

umo 2 thn family aku dh berpindah ke Felda Sungai Koyan...means hanya kami 4 beradik teratas shj yang lahir di Perak..yang 2 lg menggunakan kod lahir negeri 06..



zaman ni x brp nk igt..sbb kecik sgt lg..



tp yg aku igt..kt koyan dl jalan tanah merah..kalau hujan..for sure jalan lecak n licin...dgn lopak sebesar longkang!!



dulu waktu kecik2..elektrik kt koyan hanya 12 jam saja..start dr kul 7.00 malam sehinggalah 7.00 pagi..lps tu depa tutup generator (kami panggil rumah api)



channel yang dpt waktu tu hanyalah TV1 dan TV2 sahaja...TV3 mmg x de coverage masa tu..ASTERUK jauh panggang dr api...(skang pun umah aku dah potong itu ASTERUK..byk sgt siaran ulangan..katun x abis2..melalaikan anak2 je!!)



masa mula2 dok Felda..mmg susah..makan adik beradik bercatu...mana nak makan mewah2...ayam daging sebulan sekali..tu pun sorg 2 ketul aje...1 makan utk siang..1 utk malam..sapa2 yang makan 2 ketul siang..malam x leh nak makan dah...tp mak ayah selalu mengalah...depa bagi bahagian depa..(di kala ini aku amat rindukan mak dan ayah!!!)..x kira la makan apa pun..sume dibahagi terlebih dahulu..mcm tu la kehidupan kami di Felda...






dulu arwah ayah ada moto suzuki..bising giler bunyinye..tp itu lah moto kebanggaan ayah..yg aku igt masa darjah 1...ayah ada amik aku kat sekolah..bawak moto baru Honda 90..wah banggenya masa tu dapat naik moto baru...




aku sek kat SK Sungai Koyan..dr darjah 1 smp darjah 6...cikgu ms darjah 1 namanya cikgu Malik..dgr cite dia dh jd Guru Besar skang..darjah 2 x igt nama cikgu...darjah 3 cikgu Kamarudin..cikgu ni suka peluk2 org la..terutamanya bdk2 chumell spt aku...darjah 4 pun x igt nama cikgu...darjah 5 cikgu Isa...darjah 6 pn x igt...ms kecik2..stp kali peksa aku mesti dpt no 1 - 3..bukan nk kata pandai..tp mmg pandai kot..hahahah!!




sek men..aku smpt skolah kt SMK Sungai Koyan utk 1 week aje...toilet pun aku x dan nk g...lepas tu aku mendapat tawaran masuk Asrama Semai Bakti Kelana Jaya(ASBKJ)...kt sana..aku dimasukkan ke SMP Sri Aman, PJ..mak oiii sume bdk2 kt sini speaking omputih..mana aku taw...dh la aku sorg je bdk asrama dlm kelas 1J tu..ari2 nangis...tp nasib baik kwn2 aku baik2(rina, suryawati, zareena, zaiba, nabilah, etc)..time rehat diorg x penah lupa ajak aku g kantin...cikgu2 kat sini pun suke sgt ckp omputih...subjek BM n agama je cikgu ckp BI (bahasa ibunda)..tp aku plg takut ngan cikgu sains (Mrs Aisyah)..jelingan dia..tajam woooo...homework aku sll x buat..nape?? sebab cikgu bg arahan dlm omputih..mana aku FAHAM!!!guru kelas nama Mrs Ho..kecik jek orgnya...pakai spek bulat..ajar math..pun aku x reti 1 apa...nape diorg ni suka sgt ckp bhs penjajah???





aku skolh kt Sri Aman smp form 5...bermula dr seorang bdk yang sgt naif...innocent...asyik tunduk aje...masuk form 3 aku ditmptkan di kelas 3 Biru...ms ni ada la geng ASBKJ (zura, rosmaini, suhainah)..n dpt member2 baru..jaime, eza, jehan, riza, haslina...SRP??? aku target 7 aggregate..tp hasilnya adalah 10 aggregate..nk bt cmne..aku kan x brp nk pandai..so tidak le aku mohon utk ke sekolah lain (MRSM n SBP)..x layak..ramai lg org pandai...aku stay kt Sri Aman smp sweet 17...naik form 4..dh start ada boipren..bdk asrama gak(Sri Aman kan skolah pompuan..mn ada boipren)...ala CHENNTAA MONYETTT (kalau rajin nnt aku bt n3 khas mengenai chenntaa monyet ku ini)...




abis SPM..aku dpt masuk Matriks UUM...mntk RBKJ x dpt..klu tidak..harus skrg aku pdai cakap Jepun...matriks kt KMKN..1.5 thn..best gak time ni..kene pkai tudung..t-shirt long sleeve...jalan kene sopan...kene g qiamullaill...




pastu..sambung la degree kt UUM...kt sini..aku stay kolej Telekom...smp 3rd year...aku amik BIT with honours..x penah pun dulu2 masa kecik bermimpi nak blaja IT..dulu2 kalau org tny bile besar nak jadi apa??..for sure polis, cikgu, misi, dokter yang menjadi pilihan...




abis degree..kawen le apa lagi...lps tu hubby bg permission further study..so aku apply bt MSc IT kt UUM gak..nape aku suke UUM..sbb student UUM sume dok hostel..so x payah aku nk pikir cr umah sewa ke apa...aku bt full time by coursework...mula2 aku dpt offer bt Artificial Intelligent (AI)...tp aku tolak sbb aku x brp bminat ngan robotic2 ni...




ini le kisah aku...pjg weiii...thn ni hubby tny..x mo smbung bt Phd ke??waaa...bagi ke??? nape x ckp awal?? dulu plan klu nk bt Phd..nak bt kat oversea...tp x kan nk tgal family kt sini...of kos hubby x leh hidup tanpa aku..n vice versa..x kan nak letakkan beban jaga anak kt hubby..sian dia..x psl2 dia bukak cawangan br kang..kes naya...so, klu jadi..seharusnya di dalam MALAYSIA sahaja...




sekian shj bt waktu ini...



No comments:

Post a Comment