Sunday, September 27, 2009

n3 Hari Raya

Salam Aidilfitri buat semua,
ni nak story sket psl hari raya kami...di Sungai Koyan aje..
ikut plan nak beraya di umah mentua...
tp x jadi..sebab ada aral melintang..
so..tukar plan..
nadia n abg ei pun x jd le beraya di PD sebab kami akan berada di Sungai Koyan sahaja...
aku keje smp Jumaat..ada yg dh tutup PID masa tu..
ada gak yg amik 1/2 day..
tp aku yang gigih bekerja..tetap ku teruskan walaupun aku demam masa tu...
Sabtu...lepas sahur kemas umah skit2...
lepas semayang subuh..ngaji sket..terus ajak nadia g cari daging...
ayam dh order kat mak teh 6 ekor..cukup la..
kami beli daging 6 kg..then tulang kaki...plan nak bt sup gear box..
pastu beli sayur n bahan2 utk memasak...
smp je umah...operasi membersihkan rumah sedang dijalankan oleh kaum keluarga...
happening nye nak raya...
kami 2 org..sibuk kt belakang umah...
proses daging yang dibeli td...
disebabkan ada yang nak makan sate...aku pun proses le daging2 gred A utk dibuat sate...
lepas tu nadia tlg proses tulang kaki...
siap memproses daging n tulang...
kami perap bahan sate n daging...
pastu aku buat rendang daging [cubaan pertama dari aku yg x pandai masak]
kami masak 4 dapur sekali gus...cepat!!!
1 dapur utk rebus nasi himpit adabi...[sememangnya kami x pandai buat ketupat..wawawawa!!!]
1 dapur utk rebus tulang lembu...
1 dapur utk rebus tulang ayam [nak buat sup soto]
1 dapur utk rendang daging...
sambil menunggu..kami pun cucuk la sate...
disebabkan ada 2 org pompuan yg besar2 shj...maka kerja amatlah perlahan dan LEMBAB!!!
di waktu ini amatlah teringat pada arwah kak Na...
siap cucuk sate...proses 4 ekor ayam utk dibuat sate ayam....[penat wei..]
pastu masak lak utk berbuka puasa....mmg letih jd org pompuan...
lps smayang isyak...kami cucuk sate ayam lak...
lepas tu siapkan meja di depan utk tetamu..
siapkan bekas2 kuih raya...
gosok baju raya...
bahan2 utk soto n bihun sup buat pagi raya la...dh dekat kul 12 mlm...ngantuk...letih...

1 comment: