Monday, August 23, 2010

Tanggal 22 Ogos 1996...

Tempat kejadian: Kolej MARA Kuala Nerang, Kedah
Masa kejadian: 8.00 pagi
Hari: Khamis
Cikgu melapor: Cikgu Zaki
Masa tu aku baru nak masuk kelas...[hari ni nak menggunakan ganti diri 'aku']
untuk pengetahuan, waktu itu aku berada di dalam semester ke 3 matrikulasi UUM [dolu-dolu matriks 2 tahun woooo penat giloss belajo]
masuk je kelas terus letak buku atas meja...
tiba-tiba cikgu zaki datang, panggil aku keluar kelas...
sambil senyum ngengade ngan mentor aku ni...
"kemas beg awak...balik kampung..."
[apa gile ke cikgu ni...kesalahan apa yang aku buat sampai aku terus dihukum kena balik kampung!!! kenapa aku tak diadili dulu...apa aku nak jawab ngan mak ayah bila dia tengok anak harapan kene anta balik umah...mo aku lari, keje kilang je time tu...]
"apsal cikgu"....aku masih lagi bersuara syahdu...
"ayah awak meninggal pagi tadi...awak kemas beg..saya tunggu kat foyer...saya anta naik flight"
aku terkesima kejap...
hilang akal...
baru je beberapa hari aku call rumah...
mak cakap ayah demam...
tapi mak tak cite pun tahap kesihatan ayah macam mana masa tu...
hati seakan menangis...
lutut seakan bergetar menahan diri dari terjatuh...
dunia seakan gelap...
tapi aku harus kuatkan diri...
aku terus ambik buku-buku kuliah...
cakap kat member aku nak balik kampung...
on d way balik bilik...
aku jumpa McNo..rumet kesayangan aku...
1 ayat je keluar "ayah aku meninggal"
aku terus lari masuk bilik...
amik beg baju...nak balik
masa ni air mata yang aku tahan dari tadi berjurai jugak....
aku menangis semahu-mahunya...
aku amat kehilangan....
aku jadi hilang tempat bergantung...
aku hilang orang yang selalu membakar semangat aku untuk terus belajar menjadi seseorang bila dah dewasa nanti...dapat membantu keluarga....aarrrghhh dugaan Allah, sungguh aku tak berdaya
aku terus ke foyer...
tengok rumet aku ngan effa dah tunggu kat situ...
cikgu zaki keluar..."flight kat kepala batas ada pagi je...[masa tu mana ada air asia lagi]
so kite kene ke Penang..."
sepanjang perjalanan...aku diam seribu bahasa...
aku mengenangkan wajah ayah...
surat-surat yang ayah hantar setiap kali mengirim duit...
semuanya tergambar satu per satu...
kawan-kawan pun tak berani nak tegur masa dalam van KMKN...
sampai di airport, cikgu kata flight pukul 12.00tgh tambang RM 119, cikgu dah bayarkan
perasaan waktu ni bercampur aduk...
aku tak pernah naik flight....sorang-sorang pulak tu...
ya Allah aku berserah kepada Mu...hanya itu yang aku mampu
masa perpisahan berlaku...kawan-kawan mencium aku...mohon agar aku tabah menghadapi dugaan...terima kasih sahabatku...
on d way nak naik kapal...aku terjumpa seorang pakcik...
maybe dia tengok mata aku lebam sebab menangis...
dia pun datang dekat tanya kenape...
"ayah saya meninggal pagi tadi pakcik...saya kena balik sekarang jugak...jenazah nak disimpan petang ni"..
pakcik tu pun minta agar aku bersabar...dan sentiasa tabah
dalam flight aku duduk di tepi sekali...melayan hati serba tak kena...
sampai kat subang airport..aku dah tak tau nak buat apa...rupanya turun dari flight kene naik bus...[macam rusa masuk kampung pun ada...]
masa dalam bus tu...semua mata pandang kat aku...mungkin kerana mata yang lebam menangis
atas bus tu pun ada sorang makcik tanya kenapa dengan aku...
entah kenapa..aku terlalu senang untuk berkongsi kedukaan dengan orang lain...aku seperti ingin bagitahu satu dunia...aku terlalu kehilangan...
sampai kat dalam airport...lautan manusia dengan urusan masing-masing...
aku tanya kat guard...mana ATM...
tujuan utama aku nak kuarkan duit...aku hanya ada RM 70 dalam poket...[masa cikgu zaki tanya ada duit tak...malu nak cakap]
tiba-tiba, pakcik yang aku jumpa kat airport penang tadi tunggu aku kat pintu masuk...
dia tanya "anak nak pegi mana???"
aku"saya pun tak tau la pakcik, saya ni tak penah naik flight..skang saya nak cari ATM, nak kuarkan duit...saya ada RM 70 je..lepas tu saya nak ke pekeliling"
pakcik "kalau anak nak ke sana, pakcik boleh tolong hantarkan...."
aku terus angguk kepala...tak penah aku terpikir pakcik tu nak berniat jahat ke dengan aku...
nak rogol aku ke...
nak culik jadikan aku tebusan ke...
apa yang aku ingat hanyalah untuk sampai ke rumah melihat arwah ayah untuk kali terakhir...
masa dalam kereta...pakcik tu mula bercerita...
"pakcik ni sebenarnya ramai anak angkat...
banyak kes macam anak ni la...
pakcik tolong...
pakcik ni pegi penang atas urusan mesyuarat...
3 hari pakcik kat sana...
sebab tu pakcik tinggalkan aje kereta kat airport..
pakcik memang macam ni..."
aku pulak dengan rendah hati mula berbicara...
"terima kasih pakcik sebab tolong saya...saya pun dah tak tau nak buat apa...
dari airport nak ke pekeliling tu...nauzubillah...hanya Allah yang Maha Berkuasa...saya nak naik apa pun saya tak tau...saya memang hilang arah...yang saya tahu...saya mesti sampai cepat...mujur dalam keadaan macam ni Allah hantar pakcik dekat saya..hanya Allah yang dapat membalas budi pakcik..."..
tanpa disedari air mata aku amat murah di kala itu...
"anak nak pakcik anta ke Pudu ke pekeliling"
aku hanya mintak dia hantar aku ke Pekeliling, senang aku nak cari teksi terus ke sungai koyan...
sampai je kat sana...pakcik hulurkan bisnes kad dia + RM 20
"ehhh apa ni pakcik...pakcik dah tolong hantar saya ke sini pun dah cukup...saya tak tau nak balas budi pakcik macam mana...""
"tak pe la nak...awak lebih perlukan duit ni dari pakcik..."
"terima kasih banyak pakcik...saya harap kita dapat jumpa lagi"
aku dah macam burung belatuk dok hangguk cakap terima kasih kat pakcik tu...
tanpa membuang masa...aku terus ke geng-geng teksi...
mintak hantar ke sungai koyan...
apek tua: "manyak jauh wooo...belapa lu mau bayar..."
aku : "tak pe la..janji awak mau hantar saya cepat..."
dapat la aku sebuah teksi yang amat uzur...dengan drebar teksi ngan sangap...
sepanjang perjalanan di hiway karak...aku tak tau brp km/h dia bawak...
menguap sepanjang jalan...
aku lak dah ready pegang pintu...kalau dia ada niat tak baik aku nak terjun je dari teksi tu...
sampai di kawasan ladang tersang...apek tua tu nampak sekor biawak besor lintas...
terus dia berenti...
apek: "haiyakkk...wa ada sikit lambat...kalau tidak wa buleh makan besar ini malam..."
muka aku dah macam tempoyak basi geram ngan apek tua ni...
orang nak cepat, sempat lagi dia nak tangkap biawak...
sampai kat koyan...
mak menunggu....
saudara-saudara menanti kepulangan aku....
aku tengok ayah dah tak de..
rupenya diorg baru je bawak ayah ke tanah perkuburan...
aku meraung di dalam hati...
hancur luluh kerana tak dapat menatap wajah ayah buat kali terakhir...[ni mesti sebab apek tua tu benti nak tangkap biawak tadi]...
mak cakap orang dah tak boleh tunggu....
jenazah lebih elok disimpan awal....
aku duduk dalam bilik sendiriannnnnnnnnnn....melayan emosiii
"Ya Allah, di kala ini bukan sahaja hati ku menangis...tapi ada sesuatu yang tak mampu ku pertahankan...walau ku cuba untuk menahan...ia tetap mengalir jua...
Ya Allah...aku redha dengan ketentuanMu...aku pasrah...
Ya Allah...masih segar diingatan, saat aku dimarahi kerana aku gugup dalam menyebut kalamMu..
Masih utuh dijiwa ini...kata-kata seorang ayah memberi perangsang untuk terus belajar...dan belajar...hanya aku harapan keluarga...
masih tersemat dikalbu...wajah ayah yang menantikan kepulangan anaknya dari asrama setiap kali musim cuti sekolah...
ayah tak pernah lupa...masakan kegemaranku...ikan bawal masak sambal...tak lupa...tiap kali aku pulang semula ke Kolej MARA, pasti ayah nak menghantar...tanpa mengira jauh dan penat...
Ya Allah....ampunkanlah segala dosa ayahku...sesungguhnya dia ayah yang hebat buat aku...walaupun ada kala dia memarahi kami, apa yang pasti, ayah tahu apa yang terbaik buat kami...Ya Allah, tempatkan ayah didalam golongan orang yang beriman...jauhkanlah ayah dari seksa kubur dan api nerakaMu....AMINNNN"
tanggal 22 Ogos 2010...genaplah 14 tahun ayah meninggalkan kami...semoga rohnya dicucuri rahmat dari Allah SWT.....
tak lupa juga buat 'pakcik' yang membantu aku...kalau tak silap beliau adalah Ketua Pemuda UMNO Cawangan Sungai Ujong...nama aku tak ingat...mintak mahap la pakcik..apapun terima kasih buat pakcik kerana bersusah payah demi saya...hanya Allah yang layak membalas budi baik pakcik...
SEKIANNNNN

1 comment:

  1. sedihnyaaa... walaupon mase ni aku masih kecil..tp pada hari pemergian arwah ayah masih segar dlam ingatan... 14 tahun berlalu

    ReplyDelete